Book review published in Telecommunications Policy, Volume 39, Issue 2, March 2015, pp. 155-156.

BOOK REVIEW

Towards a Market in Broadcasting: Communications Policy in the UK and Germany

Christian Potschka

2012

Palgrave Macmillan: Hampshire, UK; New York, USA

347 pages including index, list of figures and tables, foreword, acknowledgements and list of
abbreviations

Hardback,

USS 95.00

ISBN: 978-0-230-29861-3

This volume describes the evolution of broadcasting policy in the United Kingdom (UK) and
Germany since the beginnings of wireless broadcasting at the start of the twentieth century.
It covers the main public policies that have shaped the radio and television broadcasting
sectors in both countries, paying particular attention to the following topics: state and
private ownership of broadcasting companies; power of the central government and the
regions; and the influence of political parties on the development of the broadcasting sector.
The shift towards a market-based broadcasting sector that has occurred over recent decades

is also explained.

According to the information provided in the book, the author had an academic affiliation to
a British university. The book has a sound theoretical framework and follows an analytical
approach. It is divided into four parts. Part | describes the theoretical framework, while Parts
Il and Il describe the public policies related to the broadcasting industry in the UK and

Germany respectively. Part IV compares the broadcasting sector in both countries.

Part | encompasses three chapters. In Chapter 1, the introduction, the author explains the
motivation for conducting this research, the primary and secondary data employed, the
research questions posed and the structure of the book. Chapter 2 explains several theories
relating to the broadcast market. A good explanation of the interplay between the market

and the state in the broadcasting arena is provided in this chapter. Chapter 3 explains the



Book review published in Telecommunications Policy, Volume 39, Issue 2, March 2015, pp. 155-156.

similarities and differences of the legal systems in both countries. Different theories of the

press are also explained.

Part Il encompasses Chapters 4 to 10. Chapter 4 studies the period from 1920 to 1945, and
explains how the British Broadcasting Corporation (BBC) was created in the UK as a
cooperative of radio-set manufacturers. The BBC was transformed into a public corporation
and, even though it had regional offices that produced content, it became heavily London-
centric. Shortly before World War 1, the BBC came under the control of the Ministry of
Information and the BBC radio service, which adopted an ultra-patriotic posture, had a

massive wartime audience.

The period from 1945 to 1955 is described in Chapter 5. In Britain, the Labour Party won the
1945 general election and subsequently pursued an economic agenda based on strong state
intervention. One of the central topics examined by the Beveridge Committee was the public
monopoly of the BBC and the possibility of introducing commercial broadcasting. In 1951 the
Conservatives won the general election and Independent Television (ITV), the first
commercial television network in Britain, which was to be controlled by the Independent

Television Authority (ITA), was created.

Chapter 6 describes the period from 1955 to 1964. Programmes from the United States
entered the ITV network and the ITA compelled local contractors to also provide local
programming. Due to advertising on television, the revenues of ITV far exceeded those of
the BBC. The Pilkington Committee recommended the allocation of the third channel to the

BBC, and thus BBC2 started broadcasting in 1964.

The period from 1964 to 1979 is analysed in Chapter 7. In the 1960s and 1970s, the audience
was divided in almost equal terms between the BBC and ITV, both of which were producing
remarkable programmes. The BBC, for example, produced Till Death Us Do Part, Steptoe and
Son, Up the Junction and the War of the Roses series. ITV was obliged by the ITA and its
successor, the Independent Broadcasting Authority (IBA), to produce regional programmes,

which helped to promote cultural regionalism. The Annan Committee recommended that



Book review published in Telecommunications Policy, Volume 39, Issue 2, March 2015, pp. 155-156.

the fourth and last available terrestrial television channel should be treated differently to

the existing ones.

In Chapter 8, the period between 1979 and 1990 is described. After the arrival in
government of the Conservative Party led by Margaret Thatcher, broadcasting began to be
treated as an economic good. Channel 4 was launched in 1982; it was publicly owned but its
budget relied on advertising. The deployment of cable and satellite networks brought
competition to the television market. The Peacock Committee helped to introduce a

significant shift from a socio-cultural broadcasting policy towards a neoliberal one.

Chapter 9 spans the period from 1990 to 2003. To promote the independent production
sector, the Broadcasting Act of 1990 introduced a quota of 25 per cent for independent
productions on the BBC and the third channel (ITV). The BBC became more economically
efficient by reducing staff and operating costs; it also implemented an internal
reorganisation, with which programme-makers could choose between external or in-house
facilities to make the productions. The Labour Party, which won the 1997 general election,

advocated a light-touch regulatory regime.

Chapter 10 describes key issues between 2003 and 2011. The Communications Act of 2003
enabled a single regulator, Ofcom, to assume various responsibilities that had up to then
been within the remit of different regulatory agencies. Ofcom at this point took charge of
the regulation of communications infrastructure, content and media ownership. Moreover,

UK television policy started being regulated based on competition law.

Chapters 11 to 17 form Part Il. In Chapter 11, the events that happened between 1920 and
1945 in Germany are described. In the 1920s, the regional stations developed their own
regional programming and were controlled by the federal states, the Ldnder. The
Broadcasting Reform of 1932 instigated a strong centralization process and local stations
were closed. After the Nazis came to power in 1933, the only existing broadcaster was used

as an instrument for Nazi propaganda.



Book review published in Telecommunications Policy, Volume 39, Issue 2, March 2015, pp. 155-156.

Chapter 12 describes the period between 1945 and 1955. At the end of World War I,
Germany was divided into four occupation zones. In the regions occupied by the Western
allies, the Lénder succeeded in maintaining their own broadcasting stations, and controlling
them independently of the central government. The Arbeitsgemeinschaft der
Rundfunkanstalten in Deutschland (ARD), an organization that was controlled by the public

broadcasters of the Lédnder, started a national television service in 1954.

The period between 1955 and 1969 is considered in Chapter 13. There was a conflict
between the Federal Government (the Bund) and the Lénder, because the Bund intended to
launch and control a second broadcaster. The Federal Constitutional Court ruled that
broadcasting was a matter for the Lédnder, and the Bund was forbidden from setting up a
broadcaster on the grounds that it was responsible only for the technical installation of the
telecommunications network. In 1961, the Ldnder established the Zweites Deutsches
Fernsehen (ZDF) as the second national broadcaster. Afterwards, the public third channels of

the ARD were launched.

Chapter 14 examines the period from 1970 to 1982, during which the Socialist Party, the
SPD, was in power. A commission headed by Eberhard Witte issued a report providing solid
reasons for market-driven reform: it recommended the introduction of cable pilot projects in
order to test private forms of organization. However, the SPD government delayed the

launch of these projects.

In Chapter 15 the period from 1982 to 1989 is analysed. After the Conservatives won the
1982 general election, the Minister for Post and Telecommunications, Christian Schwarz-
Schilling, started implementing an agenda of communications liberalization. Competition

emerged and provision of commercial television through cable and satellite networks began.

The period from 1990 to 2004 is described in Chapter 16. After the reunification of Germany,
the organizational structure of the broadcasting corporations of the old Ldnder was imposed
on the new ones. Given the increasing interplay between telecommunications and

broadcasting businesses, the possibilities for media companies to do business increased.



Book review published in Telecommunications Policy, Volume 39, Issue 2, March 2015, pp. 155-156.

However, the European Commission prohibited several joint ventures such as the intent of

Bertelsmann, Kirch and Deutsche Telekom to create a media service company in 1994,

Chapter 17 deals with the main events that occurred between 2004 and 2011. The Federal
Cartel Office and the Commission on Concentration in the Media exercised their powers to
forbid any possible merger or acquisition that could distort competition in the broadcasting
market. The European Commission initially objected to the online ventures of ARD and ZDF,
though a compromise was reached by establishing a procedure to evaluate the conditions

under which the public broadcast institutions could provide specific services.

Chapters 18 to 21 form Part IV of the book and provide a comparison of broadcasting
regulation in the two countries. In Chapter 18, the relationships between the public and
private sectors are compared, while in Chapter 19 the interaction of centralization and
federalism is explored. The role of the market and the state is the focus of Chapter 20.
Finally, Chapter 21 provides a summary of the answers to the questions that were posed in

the introductory chapter.

Among the features that enrich the book are the excerpts from interviews with experts and
policymakers, some of whom, like Peacock in the UK and Witte and Schwarz-Schilling in

Germany, were deeply involved in the process of liberalisation of the broadcasting sector.

Something that is not mentioned in the book is who provided the funding to carry out this
exhaustive research. Moreover, it is not clear whether this work is the product of academic
research conducted at a university. It seems likely that this was the case, but this is not
explicitly stated. Given the highly political nature of the subject studied in the book, the
ownership of the media, and the abundance of biased studies on the topic, it is important to
know what the background of the study is. Furthermore, little information is provided about
broadcasting in the former German Democratic Republic. Even though it disappeared after
the reunification of Germany, its citizens were subject to a broadcasting regime for over 40

years.



Book review published in Telecommunications Policy, Volume 39, Issue 2, March 2015, pp. 155-156.

Given the theoretical background that is presented in Parts | and IV, the target audience of
this book are researchers. However, any type of reader who wants to understand the
development of broadcasting could focus solely on Parts Il and lll, the sections considering

the UK and Germany, which are accessible.

In summary, the book contains a detailed description of the historical events that have
shaped the broadcasting sector in the United Kingdom and Germany. Policymakers,
researchers and anyone interested in media broadcasting will find in this volume a valuable

source of information about the changing role of the state in public broadcasting.

Juan Rendon Schneir
Pompeu Fabra University, Barcelona, Spain
E-mail address: jrendons@gmail.com



